Ai dreptul de a fi respectat și informat!
Poți cere să fii consultat de alt medic!
Îți poți cere dosarul medical!
Te poți externa la cerere!
Poți refuza o operație!
Nu ești obligat să participi la studiile clinice!
Nu trebuie să dai şpagă!
Poți reclama cazurile de abuz sau malpraxis!
Poți beneficia de tratament medical în străinătate!
Poți cere sprijinul asociațiilor de pacienți!
Poți cumpăra medicamente și din alte state ale UE!
Ai cumpărat medicamente cât ai fost internat în spital? Îți poți lua banii înapoi!
Servicii medicale fără asigurare!
Însoțitorii pot fi spitalizați gratuit!
Poți muta pacientul la un alt spital, fără costuri suplimentare!
Pacienții în stare gravă pot fi vizitați oricând!
Din punct de vedere al promptitudinii serviciilor medicale, sistemul medical din România este, contrar intuiției, unul dintre cele mai bune din lume. În foarte multe țări dezvoltate poți întâmpina dificultăți reale în cazul în care ai nevoie de internare, chiar și când suferi de afecțiuni grave. Ai nevoie de programări ce pot dura uneori câteva luni de zile, timp în care boala își face de cap. Cu toate acestea, există alte dificultăți pe care le putem întâmpina și pentru care este mai mult decât indicat să fim bine informați asupra drepturilor pe care le avem ca pacienți.
Ni s-a întipărit în minte că, atunci când ajungem la spital, trebuie să facem ce spune medicul. Exact așa cum am fost învățați la școală, trebuie să stăm în banca noastră și să facem ce ni se spune: să urmăm regulile scrise pe hârtiile de la avizier, să ne lăsăm pe mâna specialiștilor, să punem cât mai puține întrebări și totul va fi bine. Însă, luând în considerare direcția în care a evoluat sistemul medical din țara noastră, ar fi bine să îți cunoști drepturile, de preferat, înainte să devii pacient.
De altfel, drepturile pe care le ai ca și pacient, nu sunt deloc greu de găsit! În cazul în care nu știai deja, le poți găsi aici! Din Legea drepturilor pacientului am extras câteva articole cu drepturi pe care este posibil să nu fi știut că le ai.
Ai dreptul de a fi respectat și informat!
ART. 3 Pacientul are dreptul de a fi respectat ca persoană umană, fără nici o discriminare.
Cadrele medicale au datoria de a trata fiecare persoană în mod egal și de a-i pune la dispoziție toate resursele disponibile diagnosticării și tratării, indiferent de rasă, sex, vârstă, apartenență etnică, origine națională sau socială, religie, orientare sexuală, opțiuni politice sau antipatie personală.
ART. 6 Pacientul are dreptul de a fi informat asupra stării sale de sănătate, a intervențiilor medicale propuse, a riscurilor potențiale ale fiecărei proceduri, a alternativelor existente la procedurile propuse, inclusiv asupra neefectuării tratamentului și nerespectării recomandărilor medicale, precum și cu privire la date despre diagnostic și prognostic.
Practic, dreptul tău ca pacient este să fii permanent informat. Cere să ți se spună care sunt rezultatele analizelor pe care le-ai efectuat în timpul internării, să ai o discuție cu medicul curant în care să ți se povestească despre intervențiile necesare, despre cum o poți alege pe cea optimă, care sunt riscurile intervențiilor, dar și care poate fi evoluția sănătății tale în cazul în care alegi să nu te supui tratamentelor. Orice tratament sau intervenție necesită aprobarea ta înainte de a fi aplicate.
ART. 7 Pacientul are dreptul de a decide dacă mai dorește să fie informat în cazul în care informațiile prezentate de către medic i-ar cauza suferință. și ART. 9 Pacientul are dreptul de a cere în mod expres să nu fie informat și de a alege o altă persoană care să fie informată în locul său.
Dacă ești o persoană sensibilă, trebuie să știi că nu ești obligat să asculți tot ce se întâmplă în corpul tău. Îi poți comunica medicului curant că preferi să nu știi, mai ales dacă starea ta de sănătate nu este tocmai roz. Mai mult, poți cere ca toate informațiile să îi fie transmise unei alte persoane desemnată de tine, fie ea rudă sau prieten. Pentru anumite persoane, a nu cunoaște cu exactitate diagnosticul înseamnă șanse mai mari de a se recupera și supraviețui. Poate cunoști și tu cazuri în care un pacient bolnav de cancer s-a recuperat și datorită faptului că nu a știut de ce anume suferă. Conștientizarea bolii înseamnă, pentru mulți pacienți, griji interminabile și scenarii prăpăstioase, iar pentru a se recupera, au nevoie de o minte limpede, liniștită și optimistă. Stările mentale pot avea o mare influență asupra sănătății și a longevității în general, iar optimismul îți prelungește viața. Poți citi mai multe aici.
ART. 8 Informațiile se aduc la cunoștința pacientului într-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea terminologiei de specialitate.
Este foarte important să ți se explice de ce anume suferi sau ce intervenții urmează să ai, cât mai pe înțelesul tău, iar când adresezi o întrebare să ți se răspundă în termeni cât mai simpli. Nu de puține ori, medicii au tendința să se exprime folosind termeni științifici pe care foarte puțini dintre noi îi înțeleg. Dacă nu ne cerem acest drept, de a ni se explica ce se întâmplă, ne putem trezi că ne dăm acordul pentru intervenții invazive, care ne afectează fără să știm.
Poți cere să fii consultat de alt medic!
ART. 11 Pacientul are dreptul de a cere și de a obține o altă opinie medicală.
Fie că ai mers la o consultație în cabinetul unui medic, fie că ai fost consultat în perioada internării, trebuie să știi că ai dreptul la o a doua opinie medicală. Poți oricând cere să fii consultat de un alt medic pentru a obține o altă părere și perspectivă asupra stării tale de sănătate, mai ales dacă medicul care te-a consultat nu îți inspiră siguranță.
Îți poți cere dosarul medical!
ART. 24 Pacientul are acces la datele medicale personale.
Atât timp cât ești internat, îți poți cere oricând dosarul medical pentru a-l citi! Personalul medical este obligat prin lege să îți pună la dispoziție fișele medicale în care poți vedea rezultatele analizelor, diagnosticul, tratamentul aplicat și recomandările, după caz. Iar această lege se aplică și atunci când mergi la dentist, unde ai o fișă medicală completă, cu tratament, radiografii etc. Ai dreptul să ceri acea fișă dacă te hotărăști să te muți la un alt medic stomatolog și astfel nu va trebui să o iei de la capăt cu investigațiile.
ART. 12 Pacientul are dreptul să solicite și să primească, la externare, un rezumat scris al investigațiilor, diagnosticului, tratamentului și îngrijirilor acordate pe perioada spitalizării.
Este indicat să îți ceri dosarul medical atunci când te externezi. Multe spitale îți oferă doar o scrisoare medicală, însă dosarul medical este cel ce conține toate informațiile care, până la urmă, sunt despre tine! Dosarul medical este util în cazul în care apar complicații (vei ști care sunt posibilii factori) sau în cazul în care este necesar să mergi la un alt medic. Acestuia din urmă îi va fi mult mai ușor să parcurgă informațiile din dosar, în loc să te chinui tu să îți amintești ce tratament ai urmat, pe ce perioadă și așa mai departe. Cu dosarul în față, medicul va putea să îți recomande tratamentul corect și să nu repete eventualele proceduri ce nu au avut succes.
Te poți externa la cerere!
Un alt aspect important este faptul că fiecare pacient are dreptul la externare voluntară. Este necesară completarea unui formular de consimțământ privind externarea la cerere prin care pacientul ce a solicitat externarea confirmă că a fost informat de către personalul medical asupra consecinţelor posibile ca urmare a întreruperii tratamentului şi afirmă că își menține dorința de a fi externat din spital. Acest drept este stabilit prin Legea nr. 46/2003 și Ordinul 386/2004 și ar trebui să fie afișat pe panourile fiecărei secții pentru a fi luate la cunoștință de fiecare pacient.
Poți refuza o operație!
ART. 13 Pacientul are dreptul să refuze sau să oprească o intervenție medicală asumându-și, în scris, răspunderea pentru decizia sa; consecințele refuzului sau ale opririi actelor medicale trebuie explicate pacientului.
Dacă ți se propune o intervenție pe care tu nu o dorești sau pur și simplu te-ai răzgândit, este dreptul tău să o refuzi! Este foarte important să știi că nu ești obligat să spui da la orice ți se propune în spital!
Nu ești obligat să participi la studiile clinice!
ART. 19 Consimțământul pacientului este obligatoriu în cazul participării sale în învățământul medical clinic și la cercetarea științifică.
Dacă ai completat vreodată un formular de consimţământ în vederea tratamentului sau operaţiei, poate ai văzut că ți se cere și acordul ca unele informații să fie folosite în cercetări științifice sau ca studenții să asiste la anumite proceduri. Nu ești obligat să accepți ca datele tale și cazul tău medical să fie incluse în cercetări sau să ai în sala de consultație încă 10 persoane care se uită la tine în timpul unei ecografii, să spunem. Poți refuza și nu ești obligat să motivezi alegerea făcută!
Nu trebuie să dai şpagă!
ART. 34 (1) Personalul medical sau nemedical din unităţile sanitare nu are dreptul să supună pacientul nici unei forme de presiune pentru a-l determina pe acesta să îl recompenseze altfel decât prevăd reglementarile de plată legale din cadrul unităţii respective.
Pe scurt, niciun cadru medical nu are dreptul să îţi ceară bani în schimbul serviciilor! Cu toate acestea, în majoritatea spitalelor de stat, e de ajuns să pui o întrebare că ți se va spune punctual cât „se dă“ la medic, cât la asistent, cât la anestezist. Se dă pentru că așa i-am învățat noi, pacienții. Din acest motiv, sunt cunoscute foarte multe cazuri în care pacienţii nu au beneficiat de îngrijiri medicale pentru că au refuzat să dea șpagă sau, mai grav, au fost tratați inuman! Nu crezi că e cazul să oprim aceste abuzuri?
(2) Pacientul poate oferi angajaţilor sau unităţii unde a fost îngrijit plăţi suplimentare sau donaţii, cu respectarea legii.
Poți reclama cazurile de abuz sau malpraxis!
Unii dintre noi își cunosc foarte bine drepturile de pacient, însă nu reclamă nici medicul, nici asistentele atunci când sunt nedreptățiți. Dacă te afli în situația neplăcută în care un medic efectuează un act medical incorect sau nu respectă drepturile tale ca pacient, îl poți reclama la Colegiul Medicilor din județul în care acesta profesează sau poți merge mai departe și te poți adresa Colegiului Național al Medicilor.
Mai nou, îți poți exprima nemulțumirile și online. Concret, poți completa un chestionar de feedback sau un formular de sesizare ce ar trebui să fie disponibile pe site-ul spitalului public, așa cum se găsesc, de exemplu pe site-ul Spitalului Floreasca din București.
În Statele Unite, care au unul dintre cele mai dezvoltate sisteme medicale din lume, erorile medicale sunt a treia cauză a deceselor, după bolile de inimă și cancer, conform unui studiu realizat în cadrul Universității de Medicină Johns Hopkins. Dacă în SUA, unde mare parte dintre pacienți sunt tratați conform procedurilor și în condiții umane, oamenii mor în proporție de 10% din cauza malpraxisului, imaginează-ți care este procentul în România! Măcar SUA are decența de a recunoaște că „sistemul medical a luat-o pe căi greșite“, așa cum afirmă chiar Dr. Martin Makary, autorul studiului, însă la noi totul este mușamalizat. Studiile efectuate la nivelul țării și al Europei nu încadrează erorile medicale ca o cauză reală a deceselor, ci doar bolile de inimă, diverse tipuri de cancer, accidente rutiere, boli ale sistemului nervos și așa mai departe.
„Oamenii nu mor doar din cauza atacurilor de cord și a bacteriilor, ei mor din cauza deficiențelor din sistem și a unei îngrijiri slab coordonate“, afirmă autorul principal al studiului, Dr. Martin Makary, profesor doctor chirurg la Universitatea de Medicină Johns Hopkins.
În 2015, potrivit raportului întocmit de Comisia Superioară de Disciplină a Colegiului Medicilor din România, au fost reclamate doar 232 de cazuri de malpraxis, dintre care doar 23 au fost sancționate, adică sub 10%, iar doar în două cazuri s-a aplicat măsura interdicţiei temporare de exercitare a profesiei.
Poți beneficia de tratament medical în străinătate!
Persoanele asigurate au dreptul la tratament medical în alt stat membru al UE.
Ai dreptul de a beneficia de tratament medical în alt stat membru al UE și dreptul ca țara ta de origine să acopere parțial sau integral costurile. Ai dreptul de a fi informat cu privire la opțiunile terapeutice care îți stau la dispoziție, la modul în care alte țări ale UE asigură calitatea și siguranța asistenței medicale, și, dacă un anumit furnizor are dreptul, din punct de vedere juridic, să ofere servicii. Pentru a beneficia de tratament în străinătate, asigurații trebuie să se adreseze Casei de Asigurări de Sănătate pentru eliberarea formularului E112. Formularul se obține în baza a 3 documente:
- Copie de pe actul de identitate sau de pe certificatul de naștere, după caz.
- Dosarul medical care va conține, pe lângă înscrisuri medicale, raportul medical întocmit de un medic dintr-un spital universitar sau județean, din care să rezulte diagnosticul, precum și recomandarea medicală pentru efectuarea tratamentului.
- Confirmare scrisă din partea unității sanitare din statul membru al Uniunii Europene sau al Spațiului Economic European în care se intenționează efectuarea serviciului medical, cu privire la disponibilitatea acesteia de a acorda respectivul serviciu medical, în baza formularului E 112, în perioada indicată.
O altă condiție este ca din raportul medical să rezulte că serviciul medical solicitat face parte din pachetul de servicii de bază de care beneficiază asigurații în sistemul de asigurări sociale de sănătate din România, precum și faptul că acesta nu poate fi efectuat într-un interval de timp rezonabil în niciuna dintre unitățile sanitare din România, luând în considerare starea curentă de sănătate a persoanei solicitante și evoluția probabilă a bolii. Poți citi aici mai multe despre cum poți beneficia de tratament în străinătate.
Poți cere sprijinul asociațiilor de pacienți!
În cazul în care suferi de o boală cronică sau ai pe cine apropiat cu o astfel de afecțiune, ar fi bine să știi că poți apela la asociațiile de pacienți. Acestea oferă oamenilor sprijin și oportunități de informare despre cum pot trăi cu afecțiunea pe care o au și unele dintre ele chiar fac cercetări esențiale asupra cauzelor și tratamentelor potențiale pentru afecțiunile din aria lor de activitate. Poți găsi aici lista datelor de contact ale asociațiilor de pacienți din România.
Poți cumpăra medicamente și din alte state ale UE!
Aceeași rețetă pe care o folosești în farmaciile din România o poți folosi și pentru a cumpăra medicamente în celelalte țări din Uniunea Europenă. Așadar, în cazul în care în țară nu se mai găsesc anumite medicamente, le poți comanda online sau poți merge în străinătate pentru a le procura, iar rețetele pot fi decontate de CAS cu condiția ca acele medicamente pe care le cumperi să existe pe lista medicamentelor compensate în România. Dezavantajul este că decontarea rețetei se va face la preţul din România, însă diferențele nu vor fi mari, datorită reglementării stricte a prețurilor tratamentelor în Europa. Dacă vrei să informezi autoritățile despre lipsa unui medicament o poți face trimițând un e-mail la adresa lipsamedicament@anm.ro .
Ai cumpărat medicamente cât ai fost internat în spital? Îți poți lua banii înapoi!
Pe parcursul internării în spital, tu, ca pacient, nu ești obligat să cumperi nimic! Spitalul este cel care trebuie să îți asigure atât medicamentele, cât și materialele sanitare! Dacă totuși te afli în situația în care spitalul nu dispune de acele medicamente sau materiale, le poți cumpăra și apoi deconta la casieria unității. Ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea, a afirmat că „pacientul trebuie să meargă să deconteze cu factură şi chitanţă, medicamentele pe care le cumpără, la casieria spitalului. Are acest drept. Pe parcursul internării, spitalul trebuie să asigure toată medicaţia necesară pacientului. Dacă spitalul nu dispune, poate din motive de aprovizionare, pacientul poate să-şi cumpere, iar cu factura şi cu chitanţa, face o cerere şi merge la casieria spitalului pentru a-şi încasa contravaloarea, bineînţeles după ce aprobă directorul financiar, verificând dacă într-adevăr pacientul a fost internat, chitanţa a fost eliberată pe perioada internării, iar materialele şi medicamentele i-au fost solicitate ca şi ajutor pentru a fi tratat. Există aceste prevederi în normele la contractul- cadru“.
Legea nr. 157/2008 pentru completarea alin. (2) al art. 218 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății stipulează că pacientul are dreptul „să beneficieze de rambursarea tuturor cheltuielilor efectuate pe perioada spitalizării cu medicamentele, materialele sanitare și investigațiile paraclinice la care ar fi fost îndreptățiți fără contribuție personală, în condițiile impuse de contractul-cadru“.
Servicii medicale fără asigurare!
Persoanele care nu fac dovada calității de asigurat beneficiază de servicii medicale numai în cazul urgențelor medico-chirurgicale și al bolilor cu potențial endemo-epidemic și cele prevăzute în Programul național de imunizări. De asemenea, femeile însărcinate și care abia au născut au acces gratuit la medic, chiar și la specialist, iar investigațiile de urmărire a evoluției sarcinii sunt gratuite:
- luarea în evidență în primul trimestru;
- supravegherea, lunar, din luna a 3-a până în luna a 7-a;
- supravegherea, de două ori pe lună, din luna a 7-a până în luna a 9-a inclusiv;
- urmărirea lehuzei la externarea din maternitate – la domiciliu;
- urmărirea lehuzei la 4 săptămâni de la naștere;
- consiliere alăptat;
- testare și consiliere pentru HIV, testare pentru hepatita B și C.
Persoanele neasigurate mai beneficiază de consultații de planificare familială în cabinetele de medicină de familie sau ginecologie.
Așa că, dacă intervine o urgență medicală, nu te sfii să suni la ambulanță!
Însoțitorii pot fi spitalizați gratuit!
CAS suportă spitalizarea însoțitorilor, atunci când situația o impune!
Ordinul 423/2013 ART. 11 (1) Spitalele, din sumele contractate cu casele de asigurări de sănătate, suportă suma aferentă serviciilor hoteliere standard (cazare standard şi masă la nivelul alocaţiei de hrană) pentru însoţitorii copiilor bolnavi în vârstă de până la 3 ani, precum şi pentru însoţitorii persoanelor cu handicap grav sau accentuat.
Tarifele serviciilor hoteliere pentru persoana care însoțește copilul internat în vârstă de până la 3 ani, precum și pentru însoțitorul persoanei cu handicap grav internate, se suportă de către casele de asigurări, dacă medicul consideră necesară prezența lor pentru o perioadă determinată. Părinții ai căror copii sunt grav bolnavi pot astfel rămâne în spital, să îi supravegheze.
Poți muta pacientul la un alt spital, fără costuri suplimentare!
Dacă cineva drag ție este internat într-un spital și observi că nu este tratat corespunzător, ai dreptul de a solicita transferul către o altă unitate spitalicească, iar cadrele medicale sunt obligate să pregătească actele necesare transferului, fără costuri, dacă persoana tratată este asigurată. În multe spitale, din păcate, ți se face hârtie de externare și te sfătuiesc să muți pacientul cu mașina proprie sau să plătești transferul cu ambulanța. Greșit, anormal și ilegal! În Legea nr. 95/2006, se stipulează în felul următor: Art. 3(1) Transportul interclinic al pacienților internați în unitățile sanitare se face prin completarea de către serviciul de ambulanță a unei fișe de solicitare. În acest caz, decontarea contravalorii transportului se suportă de către unitatea sanitară la care se află internați, la tariful cost/kilometru stabilit de Casa Națională de Asigurări de Sănătate.
Art.5 Serviciilor publice de ambulanță sau unităților sanitare publice le este interzis să solicite plata costului transportului de la pacient sau de la aparținătorii acestuia, pentru categoriile de cazuri nominalizate în prezentul ordin.
Așadar, transferul pacienților se poate face gratuit pentru pacient! Costurile sunt suportate de spitalul din care se solicită transferul, acesta urmând a-și deconta sumele prin Casa de Asigurări! Nu te lăsa păcălit de cadrele medicale ce îți spun, din orgoliu de cele mai multe ori, că poți muta un pacient doar dacă îți asumi costurile de transfer și refuză să îți pună o ambulanță la dispoziție. Dacă unitatea lor nu are ambulanțe disponibile în momentul respectiv, au obligația de a apela la alte unități spitalicești!
Mai mult, dacă pacientul pe care vrei să îl transferi se află în stare critică, medicii sunt obligați să solicite chiar și elicopter. Așa este specificat în Art. 11: Medicii din spitalele care urmează să transfere pacientul critic sunt obligați să se consulte, înainte de efectuarea transferului, cu echipajele aeriene de salvare, în situația în care cazul face parte din cele prevăzute în acest ordin sau în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 126/2003 privind operarea, funcționarea și finanțarea asistenței de urgență acordate cu elicopterele achiziționate de Ministerul Sănătății și repartizate operatorilor medicali Institutul Clinic Fundeni și Spitalul Clinic Județean de Urgență Târgu-Mureș, aprobată prin Legea nr. 40/2004, și ale Normelor metodologice de aplicare a acesteia, aprobate prin Ordinul ministrului administrației și internelor și al ministrului sănătății nr. 277/777/2004.
Într-un sistem sanitar defectuos, singura noastră armă este legea. Când alegi să te informezi, de fapt îți pregătești armele potrivite!
Pacienții în stare gravă pot fi vizitați oricând!
În ordinul 1284/2012 privind reglementarea programului de vizite al aparținătorilor pacienților internați în unitățile sanitare publice se stipulează: Art. 4 (1) Prin excepție de la prevederile art. 1, în cazul pacienților în stare critică sau terminală, indiferent de secția/compartimentul în care aceștia sunt internați, familia are dreptul de a vizita pacientul zilnic, indiferent de oră, sau poate solicita prezența permanentă lângă pacient a unui singur membru de familie, cu acordul medicului curant, dacă condițiile din secția/compartimentul respectivă/respectiv permit acest lucru. În caz contrar, se va asigura accesul familiei periodic la pacient, asigurându-se un spațiu adecvat de așteptare, în apropierea secției/compartimentului respective/respectiv.
(2) În cazul pacienților internați care au un grad redus de mobilitate din cauza patologiei prezentate, pe oricare dintre secțiile/compartimentele din unitatea sanitară, accesul unei persoane poate fi permanent.
Așadar, dacă pacientul pe care îl vizitezi se află în stare gravă sau în imposibilitatea de a se descurca pe cont propriu, cadrele medicale nu au dreptul să îți refuze vizita! Din contră, tu ai dreptul să fii lângă pacient indiferent de oră sau de programul de vizite afișat!
Cunoașterea în sine înseamnă putere. Îndrăznește să îți cunoști și să îți aperi drepturile!
Surse:
www.cnas.ro/page/legea-drepturilor-pacientului.html
www.ms.ro/pacienti/#tab-id-1
www.cnas.ro/page/drepturile-si-obligatiile-asiguratilor.html
www.cnas-pnc.ro/?l=ro
www.usatoday.com/story/news/politics/2016/05/03/second-study-says-medical-errors-third-leading-cause-death-us/83874022/
www.dreptonline.ro/legislatie/ordin_transportul_pacientilor_nu_se_afla_stare_critica_serviciile_publice_ambulanta_55_2010.php
www.dreptonline.ro/legislatie/ordin_1284_2012_programul_de_vizite_apartinatori_pacienti_internati_unitati_sanitare_publice.php
www.dreptonline.ro/legislatie/lege_modificare_reforma_sanatatii_rambursare_cheltuieli_spitalizare_157_2008.php