Să ne amintim de orele online care au substituit în mare parte învățământul în regim fizic, dar au activat și multe probleme, precum lipsa interacțiunii fizice, scăderea nivelului de atenție și poate chiar eficiența procesului de învățare.
Acum, când restricțiile s-au ridicat și pare că lucrurile au luat-o către o direcție mai bună, a venit momentul să tragem linie și să vedem cu ce dificultăți școlare și de gestionare a emoțiilor au rămas elevii.
Pentru a dezbate acest subiect, am avut-o ca invitat la Hello Sănătate TV pe dr. Carmen Truțescu, medic primar psihiatrie, care a discutat alături de gazda emisiunii, Simona Dragomir.
Școala poate reprezenta un stres, dar poate fi și o bucurie
Pentru majoritatea copiilor, iar aici nu vorbim doar despre cei din generațiile actuale, școala a reprezentat și reprezintă un motiv de stres. Totuși, mulți văd mersul la școală ca pe ceva mai mult decât învățare, note și teme, adică o metodă foarte bună de socializare, de a-și demonstra independența și de a trece prin diverse experiențe de viață. Dacă în mediul de acasă, copiii se ascund într-un fel sau altul în umbra părinților, la școală sunt pe cont propriu, mănâncă și comunică fără să fie supravegheați de niciun membru al familiei, fiind un prilej de a învăța cum să se integreze în societate. Acest lucru nu doar că are rolul de a crește încrederea copiilor, dar îi ajută și la șlefuirea personalității.
Ultimii doi ani pe care i-am traversat nu au mai arătat nicidecum învățământul față în față cu care eram obișnuiți, școala online ridicând probleme atât profesorilor, cât și elevilor, dar și părinților. Acum, în momentul în care s-a trecut din nou la școală în regim fizic, s-a constatat că nivelul de atenție a scăzut, copiii nu mai pot rezista să aștepte până la pauză pentru a merge la toaletă, își găsesc tot felul de preocupări în timpul orei, caută să se ridice din bancă de cât mai multe ori și capacitatea de învățare nu mai este aceeași.
Totuși, să vedem și partea plină a paharului, adică faptul că foarte mulți profesori s-au adaptat cu succes noilor metode de predare. Cu alte cuvinte, întreaga programă a suferit modificări, iar scepticismul față de metodele de predare cu ajutorul mijloacelor tehnologice a trebuit fără excepții învins, pentru că elevii aveau nevoie să nu piardă informațiile pe care ar fi trebuit să le învețe la școală în această perioadă. Un lucru bun s-a produs și în relația dintre copii și părinți, care, datorită faptului că au lucrat de acasă, au fost mai aproape de cei mici, le-au fost alături în timpul orelor și i-au ajutat la teme. Mai mult, statul acasă a contribuit la implicarea directă a figurii parentale, care acum doi ani apărea doar seara, după școală și după after school, copilul fiind foarte multe ore în interacțiune directă cu colegii și cadrele didactice și foarte puțin cu părinții.
Discrepanțe între școala online și cea în format fizic
Pentru elevii care au avut șansa de a merge la școală înainte ca pandemia să înceapă, lucrurile au fost destul de provocatoare, dar adaptarea poate că a fost mai ușoară. În schimb, copiii care au finalizat grădinița în format online și, ulterior, au început școala tot online nu știu ce înseamnă să te afli într-o clasă alături de alți peste 20 de copii, să fii atent la doamna învățătoare, să răspunzi când ești întrebat, să ieși la tablă și multe alte gesturi. De asemenea, dacă școala online permitea ca, atunci când dispărea interesul, copilul să spună că nu îi mai funcționează calculatorul sau internetul și să se retragă, școala în format fizic nu permite acest lucru, iar elevul nu poate să fugă nicăieri.
Să nu uităm de faptul că în timpul școlii online, copiii nu trebuiau să se trezească la prima oră, să se îmbrace, să meargă pe jos, cu autobuzul sau cu mașina în condiții meteorologice poate nu tocmai favorabile. Mai mult, se pare că mulți dintre elevi nu știu să își pregătească ghiozdanul de școală, pentru că s-au obișnuit să aibă la îndemână tot ce le trebuie, ca să nu mai vorbim despre dificultatea de a duce în spate cantitatea foarte mare de cărți, manuale, caiete, penare, sandvișuri și sticle cu apă de care au nevoie la școală.
Pentru mai multe informații despre subiectul emisiunii, vă invităm să accesați întregul material video de la începutul acestui articol, de unde veți putea afla:
- Care sunt dificultățile școlare cu care se confruntau elevii înainte de pandemie versus post-pandemie?
- Care sunt cauzele care determină aceste probleme?
- Cum își pot da seama părinții că există dificultăți de învățare la copii?
- Care sunt modalitățile prin care pot fi diminuate aceste dificultăți? Când ne bazăm pe discuții cu copiii și când apelăm la un specialist?
Vizionare plăcută!